● Przewiduje się, że tylko w tym roku branża marketingu afiliacyjnego na całym świecie ma wzrosnąć do około 13 mld USD oraz 15,7 mld USD do 2024 r.[1]
● W ubiegłym roku platformy i usługi skoncentrowane na marketingu afiliacyjnym pozyskały ponad 300 mln USD[2] finansowania, a w ostatnich czterech latach zainteresowanie tym obszarem wzrosło o więcej niż 300 proc.[3]
● Dokąd i w jakim tempie zmierzają programy afiliacyjne w Polsce i jakie korzyści mogą z nich czerpać biznesy? Na te pytania odpowiada Arkadiusz Bulc, Specjalista ds. Programu Partnerskiego, Tpay.
Jak podają analitycy z Influencer Marketing Hub, na całym świecie istnieje blisko 10 tys. usług lub firm powiązanych z podmiotami stowarzyszonymi. Należą do nich agencje, platformy i inne organizacje czy też aplikacje oferujące usługi partnerskie. Te dane świadczą o tym, że wiele firm dostrzega potencjał rozwoju tej branży. Czy słusznie?
Biznes o poziom wyżej
Pod wieloma względami marketing afiliacyjny to nowoczesna wersja tradycyjnej sprzedaży prowizyjnej. Firmy, tj. sprzedawcy partnerscy, płacą procent za każdą sprzedaż/transakcję wygenerowaną przez marketera stowarzyszonego. Marketerzy afiliowani promują produkty lub usługi, a gdy kupujący zdecydują się na zakup z takiego polecenia, partner otrzymuje prowizję.
Ze współprac opartych na marketingu afiliacyjnym korzystają nawet najwięksi gracze na światowym rynku. Z Programu Partnerskiego znany jest chociażby Amazon, Alibaba czy eBay. O przydatności tego rodzaju programów jednoznacznie świadczą dane rynkowe – tylko w tym roku branża marketingu afiliacyjnego na całym świecie ma wzrosnąć do około 13 mld USD, a w ostatnich czterech latach zainteresowanie tym obszarem wzrosło o więcej niż 300 proc.
- Odnoszący sukcesy e-sprzedawcy coraz liczniej dostrzegają, że ich firmy mogą się skalować i zawsze jest miejsce na usprawnienia. Marketing afiliacyjny to realna droga do rozwoju dla przedsiębiorców, którzy chcą przenieść swój biznes na wyższy poziom – mówi Arkadiusz Bulc, Specjalista ds. Programu Partnerskiego Tpay.
Tym samym wielu właścicieli e-biznesów postanowiło, że konsumenckie „e-przyzwyczajenia”, które do tej pory realizowane były wyłącznie w czterech ścianach przy użyciu prywatnego komputera lub smartfona, wykorzysta również w obrębie swojej działalności biznesowej. Jak zatem w odpowiedni sposób skorzystać z tych dobrych praktyk i sprawić, aby zaprocentowały?
Partnerstwo, które procentuje
Jak pokazują wyniki badania „B2B e-commerce NOW” opublikowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, dla 57 proc. firm pozytywnym efektem wejścia w kanał e-commerce B2B jest przede wszystkim zwiększenie sprzedaży. Jednym z wartościowych i popularnych kanałów wsparcia e-handlu, w tym business-to-business, są właśnie programy afiliacyjne. Co jednak ważne, wykorzystując zasięgi i społeczność zgromadzoną wokół konkretnej marki, można nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale także sukcesywnie budować zaangażowanie oraz lojalność klientów. Marketing afiliacyjny to więc nie tylko korzyści biznesowe, choć oczywiście i te odgrywają istotną rolę, to także szeroko rozumiane partnerstwo.
– Wbrew pozorom, biznes i życie mają ze sobą wiele wspólnego. W obu przypadkach obie strony powinny odnosić korzyści i satysfakcję z wzajemnego kontaktu. W marketingu afiliacyjnym odpowiedni dobór współprac jest niezwykle istotny – firmy powinny wybierać takich partnerów, z którymi połączą ich wspólne obszary działania, a proponowane usługi bądź produkty będą względem siebie komplementarne – dodaje Arkadiusz Bulc.
Przykładem rozwiązania, które ułatwia i napędza relację biznesową, jest chociażby Program Partnerski w Tpay. Polega on na tym, że Tpay oferuje atrakcyjne warunki obsługi transakcji innym podmiotom biznesowym, które wśród swoich klientów mają sklepy internetowe. Firma zaprasza zatem do współpracy firmy świadczące swoje usługi dla branży e-commerce, np. agencje softwarehouse’owe, które stawiają sklepy internetowe albo dostawcy modułów sklepowych. Obie strony rozliczają się w systemie prowizyjnym. Od początku trwania Programu Partnerskiego, Tpay pozyskał blisko 12 tys. merchantów, a obroty e-commerców, które skorzystały z oferty partnerów, wzrosły w styczniu tego roku – w porównaniu do poprzedniego – o 74 proc.
– Właścicielom e-biznesów taka współpraca między firmami umożliwia otrzymanie kompleksowych i atrakcyjniejszych cenowo ofert – w naszym przypadku, na tak ważny dziś system płatności online – dodaje Arkadiusz Bulc.
Korzyści mnożą się same
Na sukces programu afiliacyjnego składa się kilka ważnych elementów, a ich wprowadzenie może bezpośrednio przełożyć się na wyniki sprzedażowe. Po pierwsze, istotny jest niski koszt uruchomienia – program partnerski nie wymaga posiadania zespołu reklamowego zajmującego się wizualizacjami reklam ani zakupu przestrzeni reklamowej. Zamiast tego można polegać na swoich podmiotach stowarzyszonych. Kolejna sprawa to niskie koszty bieżące – z racji, iż większość działań marketingowych jest wykonywana przez podmioty stowarzyszone, poniosą one również część związanych z tym kosztów. Program oparty jest na prowizji, co oznacza, że firma będzie płacić partnerom tylko za sprzedaż, którą przynoszą. Ważną kwestią jest również ukierunkowany ruch – podmioty stowarzyszone są wybierane przez firmę, co sprawia, że „ruch w interesie” generowany jest przez osoby, dla których produkt lub usługa firmy są przydatne, a dana marka po prostu z nimi rezonuje.
- Marketing afiliacyjny może zapewnić znacznie wyższy zwrot z inwestycji niż większość strategii marketingowych. Jednym z głównych powodów takiej sytuacji jest fakt, że docelowi odbiorcy usłyszą o produkcie lub usłudze od podmiotów stowarzyszonych, które znajdują się w ich strefach wpływów. Krótko mówiąc, firma kieruje swoje działania marketingowe za pośrednictwem partnera, który ma bezpośredni dostęp i wpływ na ściśle ukierunkowaną grupę odbiorców otwartą na to, co ma do zaoferowania – podsumowuje Arkadiusz Bulc.
Korzystanie z wielu partnerstw pozwala wzmocnić strategię afiliacyjną firmy – jak podają dane rynkowe, 39 proc. marketerów[4] jest zdania, że aby osiągnąć odpowiednią skuteczność marketingu afiliacyjnego, należy dołączyć do minimum trzech tego typu sieci, natomiast co piąty badany uważa, że takich sieci powinno być co najmniej pięć.
Marketing afiliacyjny od dawna przestał już być jedynie dodatkowym narzędziem wspierającym sprzedaż. Poza dotarciem do nowych odbiorców, możliwości nawiązania nowych kontaktów czy zwiększeniu przewagi konkurencyjnej, program partnerski jest po prostu ważnym i strategicznym fundamentem całej organizacji.
[1] Influencer Marketing Hub, Affiliate Marketing Benchmark Report, 2022
[2] Tamże
[3] Tamże
[4] Tamże
Link do strony artykułu: https://wp.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/partnerzy-przez-duze-p-jak-marketing-afiliacyjny-pomaga-skalowac-biznes